söndag 13 februari 2011

Istället för kärlek (del 1)

Jag har, som ni säkert inte vet, funderat på att skriva ihop 2 olika diktsamlingar med olika teman, en med namnet "Allt som aldrig fanns" och en som kommer att kallas "Istället för kärlek". Idén till den andra av dessa två idéer fick jag under en skrivarverkstad när jag gick på folkhögskola och där skrev jag dessa tre dikter som jag kommer att publicera nu (och som naturligtvis kommer att ingå i samlingen "Istället för kärlek").


Solitära andetag

Djupa skåror i min hud 
dygnsgamla hjärtslag
når äntligen ut
till mina domnade fingertoppar.

Öronbedövande tystnad
läcker ut över lakanet
droppar stilla från takbjälkarna.

Väggarna har absorberat de leénden
du kastade ut med dina höfter
när du vickade ut ur rummet.

Total blodfylld tystnad
kroppar fyllda till bredden
av skönhet och självbedrägeri
av svart vår och ensamma vinternätter.


Mötestimme

Smäckra skuggor slickar passionerat väggarna
gäckar fladdrande lågor och flämtande hjärtan
tankar lurar bakom spända sinnen
så nattsvarta att livet blir en omöjlighet.

En rörelse att snabbt jaga tankar på flykt
att förankra andetagen i nuet
och att långsamt dras ner av en obönhörlig kraft
som högljutt pressar luften ur mina lungor.

En tung sömn som sakta sänker sig över tankar och sinnen
en närhet för närhetens egen skull
det glödande begäret ebbar långsamt ut
blir ett med mörka timmar och förlorade känslor.


Dold av kärlek

Kursiva mönster
täcker din vackra nakenhet
smutslika ränder
sprids under mina fingrar
skär sönder din vackra kvinnokropp.
Att dölja dig för världen
- täcka dig med sotsvarta skuggor
fyller mig sakta med olust.
Men det är inte mitt val att göra
för om någon får se dig som jag gör
så får du inte finnas mer.

1 kommentar: